sunnuntai 26. heinäkuuta 2020

Kotimaanmatkailua koirien kanssa

Näinä aikoina kun ei ulkomaille pääse (eikä olisi haluttukaan) kesälomareissumme suuntautui asuntoautolla "johonkin". Saatiin ihana Tiina koirapoikineen talonvahdiksi lampaita, kanoja ja kissaa hoitamaan <3
Asuntoautoilussa ihaninta on se, ettei tarvitse päättää kuin ilmansuunta ja antaa sitten fiiliksen viedä.

Kaikki koirat tietty mukana, ja he ovat parin reissun aikana oppineet oikein hyviksi karavaanarikoiriksi.

Otimme suunnan kohti kaakkoa, hoidimme Porvoossa ruoka-ja parit muut ostokset ja ajoimme Valkmusan kansallispuistoon. Pääsimme liikkeelle kotoa vasta iltapäivästä joten olimme Valkmusassa illansuussa, ja kävelimme parin kilsan mittaisen Läntisen keitaan lenkin. Valkmusa on tosi hieno pienehkö kansallispuisto eteläsuomalaisessa suomaisemassa. Lenkki meni lähes kokonaan pitkospuilla.

Keli oli lämmin ja jonkin verran vastaantulijoita, mutta ei mitään ruuhkaa sentään. Hienoa että suomalaiset ovat löytäneet kotimaan kohteisiin ja luontoon <3
Soilla näkyi runsaasti hillan raakileita, harvemmin niitä tuossa määrin Etelä-Suomessa näkee.

Valkmusasta lähdimme ajelemaan puskaparkki mielessä ja löysimmekin tosi kivan, metsäautotien varresta.

Tämä jäikin sitten reissun ainoaksi puskaparkiksi. Teki aina mieli parkkiin veden äärelle ja on hieman vaikeampi löytää puskaparkkeja, jotka eivät olisi aivan tien vierellä mutta kuitenkin rannassa, ja vieläpä asuntoautolla tavoitettavissa.

Tässä nukuttiin rauhassa koko porukka ja takana oli mukavaa metsää missä pissattaa koiria. Paljon mustikkaa myös.

Aamulla evästeltiin metsän siimeksessä ja sitten pakattiin auto ja lähdettiin kohti Kotkaa.

Kotkassa määränpäänä oli Santalahti resort, jota eräs treenikaveri suositteli. Kun ei muitakaan suunnitelmia lomalle ollut niin päätimme lähteä katsomaan paikan, Kotka vieläpä meille molemmille ihan vieras kaupunki. Huvitti kun matkalla lueskeltiin Turun saariston 4 tunnin lossijonoista, ja meidän reitillä näytti tältä:

Me hankittiin asuntoauto vasta viime syksynä emmekä ole ehtineet vielä leirintäalueisiin tutustua ollenkaan. Santalahti veti kyllä hyvät pohjat. Tosi kiva kokemus kaikin puolin! Löytyi kaikki palvelut; uimaranta, KOIRIEN UIMARANTA, hienot lenkkimaastot, upeita rantakallioita, ravintola, ihan upouudet ja siistit huoltorakennukset. Oltiin paikalla yhden aikaan päivällä ja tilaa oli vielä hyvin, kuulemma joka ilta alue täyttyy mutta silti oli mukavan väljää ja rauhallista. Kelit oli helteiset eikä uimarannalla ollut silti kuin kourallinen väkeä.

Yksi reissun tavoitteista oli meressä uiminen ja se täyttyi täällä. Alueella on monta todella hienoa uimapaikkaa ja vieläpä yksi ihan erityisesti koirille suunnattu uimapaikka.

Käytiin iltapäivällä kävelemässä toinen alueen luontopoluista, parin kilsan mittainen metsäreitti. Siellä ei ollut ketään muita :O.
Sen jälkeen käytiin syömässä ravintolassa ja kun tultiin takaisin autolle Repe oli ottanut ohjat omiin tassuihinsa ja seisoi auton ruokapöydällä :D.

Illalla chillailtiin ja grillailtiin autolla ja koirat opettelivat karavaanarielämää eli remmin nokassa elelyä. Useammassakin läheisessä autossa oli koiria mutta oli tosiaan ihan hiljaista ja rauhallista koko ilta ja yö.

Aamulla lähdettiin koirien kanssa kiertämään vielä toinen alueen luontopolku ja Niko jäi laittamaan autoa lähtökuntoon. Toinen polku, merireitti kulki upeita merenrantakallioita pitkin ja siellä olikin porukkaa. Ei nyt toki mitenkään haitaksi asti. Olin haaveillut uimisesta koirien kanssa mutta ainoalla paikalla mistä olisin itse voinut uida oli vähän liikennettä niin jätin väliin. Koiria on aika hankalaa hallinnoida vedestä käsin ja Repe ei ole kovin innokas uimaan vesihullujen Balin ja Rakeen kanssa, niin homma ei vain toiminut :D. No Rae ja Bali nauttivat meidänkin edestä.

Ja Repellä oli sillä välin ihan jotain omaa kivaa...

Kävin vielä itse pulahtamassa ja sitten matka jatkui. Poikkesimme Kotkan satamaan, jossa olikin jengiä ja parkkipaikat täynnä. Keli oli kuuma joten koiria ei voinut jättää pitkäksi aikaa autoon. Söimme kuitenkin lounaan ja sitten ajoimme Haminaan ja siitä Lemille. Särätauon jälkeen jatkoimme vielä kohti Mikkeliä ja jäimme yöksi Löydön kartanon leirintäalueelle. Tämä oli tosi symppis paikka jossa vain muutamia leiriytyjiä. Kun tulimme paikalle oli naisten saunavuoro juuri meneillään, pääsimme siis rantasaunaan ja jälleen uimaan. Aamulla päästin myös Balin uimaan.
Sitten taas kamat kasaan ja ajoimme ensin Mikkeliin ja siitä Keski-Suomeen. Taas oli lämmin päivä joten asioinnit Mikkelissä jäivät lyhyeen. Eikä siellä väenpaljoudessa kyllä viihdytty muutenkaan.

Matkalla taas parit uimatauot ja yöksi menimme Konnevedelle Häyrylänrantaan. Yritimme etsiä puskaparkkia (ankeahkon) leirintäalueen sijaan mutta ei löydetty ja uimaan teki taas mieli.

Tästä siirryimme vielä sukulaisten mökille yhdeksi yöksi. Se olikin koirille hankala paikka, mökki oli saaressa ja koirat pakko pitää kiinni etteivät olisi asuneet järvessä. Siellä raikasi sitten melkoinen konsertti etenkin kun ihmiset ui...

Veneilemäänkin päästiin, Bali (ja tietääkseni Rae?) ihan ekaa kertaa.

Tosi kiva reissu Kesä-Suomessa! Valittiin hyvät reitit ja majoitukset joissa oli väljää ja helppo matkailla koirien kanssa. Ehkä matkailupalveluiden tarjoajat ovat myös havainneet koiraihmisten potentiaalin koska paljon löytyi koiraystävällisiä kohteita, osa jopa mainostaa itseään niin.

Kolme koiraa on pienessä asuntoautossa toki ajoittain aika paljon, mutta meidän koirat on kyllä tottuneet nopeasti meininkiin ja menevät suht helposti matkassa mukana.

Reissusta muodostui lämpöisten kelien vuoksi varsin uintipainotteinen, mikä toki koirille sopi erinomaisesti. Väsyneitä ne olivatkin reissun jäljiltä ja jaksoivat kaikki makoilla useamman päivän.